15 april 2022 
3 min. leestijd

Intuïtief eten, wat is dat?

Intuïtief eten, wat is dat?

Vind jij het lastig om van je lichaam te houden? Struggle je al jaren met het jojo-effect of ben je een dieethopper? Dan is dit artikel echt iets voor jou. Want wat als ik jou vertel dat het ook anders kan? Je hoeft jezelf niet van alles te ontzeggen of je ongelukkig te voelen wanneer het zoveelste dieet voor jouw gevoel is mislukt. Er bestaat ook een andere manier waarbij jij jezelf niets hoeft te verbieden, waarbij je je doelen kunt behalen en gelukkig kunt zijn met wie je bent.

De methode die ik hierboven beschrijf wordt ook wel intuïtief eten genoemd. Intuïtief eten is allesbehalve een dieet. Deze wetenschappelijk onderbouwde methode is ontwikkeld door twee diëtisten, Evelyn Tribole en Elyse Resch, en focust zich niet specifiek op gewicht. Er zijn zelfs meer dan 125 studies gedaan naar deze methode, waardoor we weten dat het echt kan werken (1). Mensen die deze methode volgen en hier hun leefstijl van hebben gemaakt, staan veel beter in contact met hun lichaam en daardoor ook met hun behoeften. Ook is de kwaliteit van hun leven verbeterd en voelen zij zich over het algemeen gelukkiger.

Het is heel persoonlijk

Intuïtief eten is voor iedereen anders. Je kunt wel zeggen dat je een heel persoonlijk proces meemaakt waarbij het niet alleen gaat om voeding. Je leert namelijk jouw gezondheid te waarderen, afstand te nemen van eetregels en te handelen naar jouw innerlijke signalen: honger, verzadiging, trek, smaak en plezier. Ook spelen zelfzorg, beweging en mindset een rol binnen intuïtief eten.

Wil je beginnen met intuïtief eten? Dan mag je op een andere manier naar jezelf leren kijken. Je mag jezelf vragen stellen en inzicht krijgen in jouw valkuilen, gedrag en patronen. Wanneer je dit voor jezelf achterhaalt en hier bewust mee bezig gaat, kun jij op den duur beter voelen wat je nodig hebt. Je komt erachter wat jouw lichaam nodig heeft aan voeding en je leert om op een andere manier om te gaan met emoties.

Ben je voornamelijk gefocust op afvallen? Dan is intuïtief eten niets voor jou - niet als dat de enige reden is. Dan zet je deze methode namelijk in om de verkeerde redenen. Je wilt juist van jouw eetregels en de restrictief of verstoorde relatie met voeding af komen. Binnen intuïtief eten is er geen voedingsschema en zijn er geen regels waar jij je aan moet houden. Je hoeft niet eindeloos calorieën te tellen of je porties af te wegen. Het enige wat je hoeft te doen, is jezelf leren om alles te eten wat je maar wil, zonder je schuldig te voelen. Dat klinkt toch fantastisch?

Zelf heb ik jarenlang geworsteld met de eetstoornis Anorexia Nervosa, waardoor ik een hele verstoorde relatie met voeding en mijzelf had. Ik weet nog goed dat ik het doodeng vond om mijn regels los te laten en te leren vertrouwen op mijn lichaam. Wat als ik mijzelf zou overeten of bleef aankomen? Gelukkig viel alles reuze mee en werd ik hierbij goed begeleid. Daardoor durfde ik ook de eetregels en restricties los te laten en stap voor stap werd mijn relatie met voeding beter.

Veranderde mindset

Het heeft mij niet alleen een andere kijk op voeding gegeven, maar het heeft me ook laten inzien dat ons lichaam voeding nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Dat wij in deze maatschappij doodgegooid worden met verkeerde informatie en we allemaal maar moeten voldoen aan het geschetste ideaalbeeld. Maar waarom? Ik heb tijdens dit proces echt leren beseffen dat het perfecte plaatje er helemaal niet toe doet, maar het veel belangrijker is om happy te zijn met jezelf. Dat het belangrijk is om je goed te voelen over jezelf en dat jij je niet druk hoeft te maken over dat ene taartje of die reep chocola. Ook hoef je niet bang te zijn dat je jezelf gaat overeten, want dat gebeurt niet. Je kunt zelfs door intuïtief eten van jouw eetbuien of het emotie-eten afkomen. Ik leerde voeding en mijn lichaam meer te waarderen, waardoor ik ook meer kon genieten en beter kon voelen wanneer ik voldoende had gehad of nog wat meer lustte.

Hoe begin je hier dan mee?

In deel twee van het intuïtief eten, neem ik je uitgebreid mee in het 5-stappenplan. Wanneer je deze 5 stappen één voor één afgaat, zal je merken dat jouw relatie met voeding en je lichaam een stuk fijner en relaxter wordt. Zo krijg je in stap 1 meer inzicht in jouw regels en/of restricties. In stap 2 ga je jouw honger- en verzadigingssignalen erkennen en leer je hiernaar te handelen. Tijdens het 5-stappenplan ga je ook aan de slag met je emoties, zonder dat je daar voeding voor gebruikt. Ben je benieuwd naar alle stappen? Houd dan de website en de socials in de gaten!

(1) https://www.centrumvoorintuitiefeten.nl/

Reactie plaatsen