Het ideaalbeeld dat tegenwoordig wordt gecreëerd op social media, televisie en andere media kan ons onzeker maken over onszelf. Iedereen gaat hier op een andere manier mee om. Body shaming is iets dat we dagelijks op social media kunnen vinden, maar ook op het werk of op school komt het voor. Sommige mensen maken het uiterlijk van anderen belachelijk of geven hun mening over een bepaald lichaamstype. Dit is iets waar ik totaal niet achter sta. Natuurlijk mag iedereen een mening hebben, maar deze hoef je niet altijd te uiten. Het kan veel mensen onzeker maken en er zijn zelfs mensen die hierdoor niet meer naar de sportschool of uit eten durven te gaan.
Social influencers
Om een voorbeeld van
body shaming te geven zal ik een verhaal dat destijds rondging op social media toelichten. De Britse bodybuildster Diana Andrews (17.500 volgers) had tijdens haar workout een foto gemaakt van een vrouw op de loopband voor haar met de tekst
‘love handles’. Diana zag vervolgens dat de vrouw aan de telefoon was en deed er nog een schepje bovenop. Ze schreef: ‘Ik wed dat ze burgers aan het bestellen is’. Diana kreeg veel negatief commentaar op haar posts en heeft vervolgens al haar social media accounts verwijderd.
Ik vind dit voorbeeld wel heel goed, omdat Diana er nu voor altijd van heeft geleerd en weet dat ze dit soort posts/meningen beter niet kan uiten. Als je zo'n groot bereik hebt kun je door dit soort foutjes een enorm deel van je volgers verliezen, maar ook het respect dat mensen voor je hebben verlies je hiermee.
Youtube
Youtube is een medium dat veel gebruikt wordt. In een shoplog laat iemand zien hoe de kleding haar staat. In een vlog zie je iemand in bikini voorbij komen. Er zijn veel kijkers die hun mening maar al te graag delen terwijl ze veilig achter hun computer zitten. Het komt niet altijd van de kijkers vandaan, want ook sommige Youtubers geven graag hun mening over uiterlijk. Ze schamen zich misschien voor een buikje of hun bovenbenen en de kijkers zijn zo betrokken bij de Youtubers dat zij alles aannemen van diegene. Dit kan heel gevaarlijk zijn voor de kijkers, omdat ze het gevoel kunnen krijgen dat zij ook niet goed genoeg zijn. Wanneer iemand
vegan eet en wij dat niet doen, maar diegene erover praat alsof non-vegan eten niet goed is, voelen we ons toch een beetje betrapt.
Bedrijven
Waar veel ophef over is geweest is de campagne van Zara, waar twee meiden op een foto stonden met de tekst #loveyourcurves. Bedrijven proberen meestal niet teveel uitingen te doen over body shaming, omdat dit een groot risico kan zijn. Zara wilde met deze campagne een statement maken, maar helaas was er veel commentaar van vrouwen die aangaven zelf wel curves te hebben. Er kwamen veel comments als: ‘Oh, dat noem je toch geen curves? Ze is juist heel plat’, of : ‘Deze meisjes hebben echt geen curves, met hun maatje 34’. Dit voorbeeld laat zien dat body shaming bij iedereen voor kan komen. Of je nou een man, vrouw, slank, vol, lang of kort bent. Ik vind het positief dat heel veel mensen negatief commentaar hadden op Diana en er zijn ook veel nieuwssites die hier aandacht aan besteed hebben. Ook op Youtube wordt hier steeds strenger mee omgegaan. De hatelijke comments worden verwijderd en de accounts die een foute boodschap overbrengen komen hier ook niet meer iedere keer mee weg. Zara wilde met de campagne juist iets positiefs bereiken, maar de reacties van het publiek waren helaas niet zoals verwacht. Toch laat alle media aandacht wel zien dat we ons bewust worden van body shaming en waarom we dit niet moeten laten gebeuren. Wanneer je andere mensen naar beneden haalt laat dit juist alleen maar zien hoe
onzeker je zelf bent. Elkaar motiveren, kracht geven en helpen om onze doelen te behalen is iets waarmee we veel meer bereiken. Iedereen is mooi op zijn of haar eigen manier en dit heeft niets te maken met je uiterlijk!