Waarom je jezelf niet zou moeten vergelijken met je online ‘helden’

Vandaag de dag zien we dagelijks allerlei ‘perfecte’ plaatjes voorbij komen via Sociale Media. We volgen bijna allemaal wel enkele bloggers, vloggers, modellen of atleten die ons inspireren. Helaas komt er naast deze inspiratie steeds vaker ook onzekerheid en jaloezie bij kijken als we onszelf vergelijken met deze ‘Social Influencers’. Maar hoe realistisch is het nu eigenlijk om jezelf met zo’n social influencer te vergelijken? Suzanne Brummel legt het uit. Allereerst is het goed om te weten dat het heel menselijk is om jezelf met anderen te vergelijken. Dat zit nu eenmaal in onze menselijke aard. We doen het allemaal. Jezelf niet vergelijken met deze online plaatjes is dan ook lastig. We zien elke week wel een aantal geweldige afbeeldingen van strakke, gespierde en slanke lichamen voorbij komen waar we zelf stiekem al lange tijd van dromen. Het kan erg motiverend werken deze afbeeldingen regelmatig voorbij te zien komen in je feed. Echter is er ook een andere kant, het vaak voorbij zien komen van deze ‘perfecte’ plaatjes kan ook leiden tot een hoop onzekerheid en een lager zelfbeeld. Je laten inspireren door jou favoriete ‘online influencers‘ is natuurlijk helemaal goed, zolang je jezelf maar goed bedenkt dat niet alles in werkelijkheid altijd is zoals het lijkt op sociale media.

Veel ‘social influencers’ lijken het perfecte leven te hebben. Maar..

  1. Ook deze mensen hebben veel vaker dan je denkt te maken met chaotische weken, stressvolle werkdagen, ziek zijn, relationele problemen en ook zij kennen minder fijne/leuke perioden. Bedenk je goed dat het perfecte plaatje dat zij laten zien slechts een heel klein gedeelte uit hun leven is dat vaak ook bewust positief in beeld is gebracht voor een bepaalde campagne of om een bepaalde sfeer te creëren.
  2. Foto’s op social media zijn in veel gevallen bewerkt, gefotoshopt of met ideale omstandigheden (denk aan goed licht, mooi weer, goede camera etc.) tot stand gekomen. Er zijn zelfs ‘online influencers’ die hun lichaam of gezicht photo shoppen! Geloof dus niet altijd direct dat wat je ziet ook daadwerkelijk zo is.
  3. Sinds een aantal jaar is ‘social influencer’ zijn echt een baan. Bedenk je dan ook goed dat deze mensen er voor worden betaald om perfecte plaatjes te creëren en er goed uit te zien. It’s simply part of their jobs. En ze hebben er dus ook veel meer tijd voor om hieraan te werken. Zij kunnen vaak zelf hun tijd indelen en sporten of naar de kapper wanneer ze willen. Realiseer je goed dat het een stuk makkelijker is om te sporten, gezond te eten en aan je lichaamsverzorging te werken als dit onderdeel van je werk is dan wanneer je dit na een lange dag op kantoor of school nog ‘moet’ doen.
  4. Steeds vaker krijgen ‘online influencers’ ook plastische chirurgie aangeboden of ze kiezen hier geheel onafhankelijk en helemaal zelf voor. Botox, borstvergroting, bilimplantaten en neuscorrecties. Het gebeurd allemaal, en veel vaker dan jij als ‘volger’ denkt. Met name in de fashion en beauty branche lijkt het een trend te zijn geworden om jezelf als het ware ‘perfect’ te laten maken. Hier is in principe niets op tegen, maar het maakt de vergelijking van jou met hen wel een stukje oneerlijker!
Wanneer je voortaan weer een “I wish I was her” momentje ervaart hopen we dat je zult terugdenken aan bovenstaande punten. Want het eigenlijk gewoon niet eerlijk om jou uiterlijk te vergelijken met een foto van iemand die waarschijnlijk veel meer moeite en tijd steekt in het verkrijgen van dit uiterlijk en wellicht zelfs iets aan zichzelf heeft laten corrigeren (misschien via photoshop, misschien middels plastische chirurgie). Niet alleen daarom is het zinloos jezelf met ‘online influencers’ te vergelijken. Ook blijft het een feit dat jij gewoon jij bent en zij, zij. Je zult nooit worden zoals iemand anders en dat is maar goed ook! Want iedereen is uniek en dat is juist fantastisch! Wees trots op jezelf, laat je inspireren maar vooral niet onzeker maken! Suzanne Brummel www.suzannebrummel.com https://www.instagram.com/suzannebrummel/