“Dagje naar de dierentuin!”
“Quality time met m’n bestie.”
“Ziek, zwak en misselijk...”
“Gymtimeeee!”
“Dansjes en drankjes.”
We delen van alles en nog wat op social media. Bijna heel ons leven staat online. Iedereen kan meegenieten van hetgeen we doen en meemaken gedurende een week. Maar waarom delen we zoveel informatie online? Wat motiveert ons? New York Times deed onderzoek naar de psychologie van het delen. In dit blog vertellen we jullie wat er uit dit onderzoek is gekomen en wat we van deze trend vinden. Volgens het onderzoek zijn er vijf redenen dat wij ons hele hebben en houden online delen. Hieronder zijn deze redenen één voor één beschreven.
1) Om waardevolle en amusante content met anderen te delen
Het delen stelt ons in staat anderen te informeren over producten en/of diensten die wij belangrijke vinden. Vervolgens winnen we advies in waardoor we eventueel van mening veranderen of een bepaalde actie uitvoeren. Daarnaast denken we zorgvuldig na op welke wijze de gedeelde informatie nuttig zal zijn voor de ontvanger.
“Ik deel om het leven van de mensen om mij heen te verrijken”.
– respondent, vrouw –
2) Om ons zelf in kaart te brengen
We delen om anderen een beter beeld te geven van onszelf. Wie zijn wij? Wat vinden we leuk? Wie zijn onze vrienden? Wat vinden we belangrijk? Wat zijn onze hobby’s? We delen voornamelijk informatie dat het imago wat we willen bewerkstelligen, versterkt. Dus vind je jezelf zorgzaam? Vriendelijk? Ambitieus? Passievol? Sportief? Behulpzaam? Muzikaal? Dan is het heel goed mogelijk dat je foto’s, video’s of berichten deelt die daarmee te maken hebben.
3) Om relaties te onderhouden
Ook delen we informatie om in contact te blijven met mensen met wie we in het dagelijks leven geen of minder contact hebben. Bovendien helpt het ons in contact te komen met anderen die dezelfde interesses hebben.
4) Om ons zelf te ontplooien
Wanneer we informatie delen, voelen wij ons meer betrokken met de wereld om ons heen. We genieten van de reacties die we krijgen op onze berichten en vinden het helemaal de bom wanneer onze vrienden het vervolgens weer doorsturen naar hun vrienden. We voelen ons waardevol als we nuttige informatie kunnen delen met vrienden, bekenden of familie. We willen complimentjes en status, maar ook zelfrespect. Wanneer wij ons gewaardeerd en erkend voelen, zijn we blijkbaar in staat onszelf beter te ontplooien.
5) Om bepaalde zaken of problemen op de kaart te zetten
Tot slot delen we, omdat het een manier is bepaalde zaken, problemen of kwesties kenbaar te maken dan wel bepaalde doelen te supporten. Wanneer we iets belangrijk vinden of ergens om geven, willen we dat ook anderen hiervan op de hoogte zijn. Wellicht kunnen we hen iets leren of delen we dezelfde visie.
Delen we te veel?
Er zijn diverse redenen om actief te zijn op social media, maar uiteindelijk draait het allemaal om relaties. De mening van anderen speelt een grote rol bij wat en hoe vaak we delen op Facebook of Instagram. Sommige mensen zijn zelfs de hele dag door druk bezig met het plaatsen van foto's en statussen. Delen we dan niet te veel, kun je je afvragen. Als je eenmaal iets hebt geplaatst op het internet, is immers het voor altijd. Een foto van een dronken stapavondje die je achteraf liever niet gedeeld zou hebben, is voor iedereen zichtbaar. Ja, ook voor je toekomstige werkgever. Een
snap is binnen een paar seconden gemaakt en gedeeld maar kun je niet zo gemakkelijk compleet verwijderen. Veel mensen realiseren zich nog onvoldoende dat wat ze delen openbaar is en ook door anderen gedeeld kan worden. Voor je het weet eindig je in een blog van Jelmer de Boer (haha!), of je dat nu leuk vind of niet. Dat is nu eenmaal hoe het internet werkt :). Wees je dus bewust van wat je deelt en met wie! Daarnaast is het prima om veel te Facebooken, te Snapchatten of te Instagramen, maar als je alleen dingen deelt om bevestiging of complimentjes te krijgen en je zelfbeeld laat afhangen van het aantal likes, of de reactie die je krijgt, hecht je misschien te veel waarde aan social media. Vraag jezelf in dat geval eens af waarom je (zoveel) deelt en hoe je op een andere manier de waardering kunt krijgen die je zoekt.