We doen het onszelf aan
Enig idee hoeveel advertenties je per dag ziet? Probeer ze maar eens te tellen. Ik heb het gisteren geprobeerd, maar raakte al snel de tel kwijt. Uit onderzoek van Brad Waters blijkt dat je iedere dag maar liefst vijfduizend keer gebombardeerd wordt door advertenties via televisie, print media en internet. Daar zijn de beelden die je van mensen in je omgeving ziet via Instagram, Snapchat, Facebook etc. nog niet eens bij opgeteld. Zoals ik net al zei, worden deze beelden ook steeds meer bewerkt. Het wordt ons steeds makkelijker gemaakt om zelf ook beelden te manipuleren. Op mijn telefoon zit zelfs standaard al een fotobewerkingsapp waar ik mijn huid kan verbeteren, ogen groter kan maken, tanden kan bleken, noem het maar op. Hierdoor wordt het verspreiden van deze beelden alleen maar meer en meer. Met alle gevolgen van dien. Ik hoef maar even mijn Instagram te openen en mijn zelfvertrouwen is al met de helft gedaald...“Ik hoef maar even mijn Instagram te openen en mijn zelfvertrouwen is al met de helft gedaald...”
Waar het allemaal mee begonnen is
Mijn interesse in beïnvloeding is al een aantal jaren geleden begonnen. Als twaalfjarig meisje zat ik net in de puberteit en was extra gevoelig voor dat soort beelden. De blote en perfecte lijven van The Spice Girls, Britney Spears en Christina Aguilera domineerden de videoclips die ik regelmatig bekeek. Natuurlijk wilde ik er net zo uitzien als zij. In 2006 kwam de ommekeer. Pink kwam toen net uit met haar nieuwe liedje en bijbehorende videoclip Stupid Girls. Ze bekritiseert hierin de manier waarop vrouwen worden neergezet in de media en doet vrouwen na die bezwijken aan het schoonheidsideaal. Tot op de dag van vandaag vind ik het nog steeds een erg inspirerend lied en een geweldige clip. Ik zou de clip zeker eens kijken of nog eens als je ‘m al kende.#Transformationthursday
Door het bekijken van Photoshop tutorials via YouTube, heb ik mezelf redelijk goed leren photoshoppen. Ik heb toen een filmpje gemaakt om vrouwen bewust te maken van het feit dat beelden dramatisch bewerkt worden door de media. Als ik dit al voor elkaar kan krijgen in een uurtje, moet je je eens voorstellen wat professionals met beelden doen.Zes tips om de manipulatie te ontduiken
We kunnen nou eenmaal niet al deze manipulatieve beelden ontlopen. We moeten onszelf kunnen beschermen tegen deze beelden door te beseffen dat de foto’s in de media en door anderen regelmatig worden gemanipuleerd. We moeten door deze beelden ‘heen gaan kijken’ en beseffen dat het niet de moeite waard is om ons uiterlijk te vergelijken met dat van anderen en vooral niet met deze nepfoto’s. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik vind het zelf ook nog weleens moeilijk om mezelf niet te laten beïnvloeden. Deze zes tips kunnen je in ieder geval helpen om jezelf tegen deze manipulatieve beelden te beschermen.- Wees kritisch
- Vergelijk jezelf niet met anderen
- Accepteer jezelf
“Er is niet één juist schoonheidsideaal en we hoeven niet één lichaamstype te kleineren om het andere te vieren.”
- Maak het bespreekbaar
- Inzicht
- Herinner
Kirsten is een gedreven junior communicatieprofessional met een passie voor communicatie die ze graag met iedereen wil delen. Ze onderzoekt de trend ‘Strong is the new skinny’; oftewel het verschuiven van het schoonheidsideaal van mager naar gespierd. Inmiddels expert op het gebied van schoonheidsidealen, wil ze andere jonge vrouwen bewust maken en inspireren om de druk om ‘perfect’ te willen zijn, los te laten.