03 april 2016
2 min. leestijd

Review: GOOD MORNING! Food Bandits + Recept Healthy Chocolade Mousse

Ontbijt, persoonlijk onze favoriete maaltijd van de dag. Het boek Good Morning! van Food Bandits staat vol met ontbijtreceptjes voor iedere gelegenheid. Een goed begin is immers het halve werk, toch? Sylvia en Dina maakten het recept voor deze verantwoorde chocolade mousse, wat een plaatje!

Over Foodbandits

Naar mijn mening is het ontbijt het beste moment van de dag. Ik ben Foodbandits gaan volgen omdat ze zoveel ontbijtrecepten deelden. Dit blog heeft ontzettend veel inspirerende recepten, prachtige foto's en valt op door de persoonlijke noot in elk blog. Ik was dan ook blij verrast toen ik zag dat Food Bandits een kookboek met ontbijtinspiratie had uitgebracht. Good Morning! geeft een kijkje in de ontbijtrituelen van foodbloggers Suus en Johann maar bevat ook recepten van gastbloggers als April and May, The Holy Kauw en Yellow Lemon Tree (ook een must follow overigens). Food Bandits deelt voornamelijk gluten,-, en suikervrije recepten en gebruikt ook geen zuivel in hun gerechten. Nu eet ik zelf niet persé glutenvrij of zuivelvrij maar vind ik het wel enorm interessant om te zien wat er allemaal voor heerlijks te koken is zonder deze ingrediënten. Daarnaast ben ik net als Suus een sucker voor koffie. Het was geen gemakkelijke opgave om een keus te maken tussen alle heerlijke recepten van dit kookboek. Maar toen we dit recept op zagen, kon de gehele Fitgirls redactie niet wachten om het uit te proberen! Dit recept bestaat uit pure ingrediënten en is vrij van geraffineerde suikers. Super voedzaam! Wel is het qua calorieën wat aan de hoge kant, door de hoeveelheid gezonde vetten. Deze mousse eet je dus het beste met mate.

What do we need? (2 personen)

• 3 bananen
  • 1 avocado
  • 2 eetlepels rauwe cacaopoeder
  • 1 theelepel vanille-extract
  • 1 snuf zeezout
  • 1 snuf chilivlokken (optioneel)
  ingrediënten

MAKE & SHAKE

1. Pureer in de keukenmachine de avocado en bananen en laat draaien totdat het mengsel luchtig is.
  2. Voeg dan vanille, cacao, zeezout en chili toe en draai alles samen nog een keer kort.
  3. Maak af met je favoriete topping!
Easy as that!

Onze ervaring

Sylvia en Dina: "In plaats van vanille-extract hebben wij het merg uit een vanille stokje gebruikt (nog puurder!). Ook hadden we geen chilivlokken, geen probleem, want die was toch optioneel. Onze blender had helaas geen vijf sterren, waardoor we de mousse een keer uit de blender hebben moeten halen en deze met een vork moesten aanvallen, om de meest grove stukjes wat kleiner te maken. Ook hebben we er een beetje sojamelk aan toegevoegd, omdat het geheel anders niet goed wilde mixen (opnieuw, met dank aan de blender). Met het nodige bloed, zweet en tranen stond daar uiteindelijk wel onze healthy chocolade mousse. We waren van tevoren een beetje sceptisch, maar de smaak was écht heel goed! De ingrediënten gaan perfect samen. Ook is het recept relatief eenvoudig (mits je een iets betere blender/keukenmachine hebt, dan in ons geval). Absoluut een aanrader." Naast dit recept staan er nog een heleboel verschillende ontbijtrecepten in het boek van Food Bandits. Wat zullen we de volgende keer testen? Quinoacakejes met tabasco, wentelteefjes uit de oven, appel-havermoutcrumble of de spelt-vijgencake, om zomaar even wat voorbeeldrecepten uit het boek te noemen. Try it all! mousse2