Negatieve opmerkingen: hoe ga je daarmee om?

Sommige mensen hebben het idee dat ze van alles kunnen zeggen. Een zogenaamde ‘grap’ hier en een ongevraagde mening daar: het is niet alleen vervelend, maar het kan ook erg kwetsend zijn. Je kunt diegene er natuurlijk op aanspreken, maar zelfs dat helpt niet altijd. Die negativiteit is zo onnodig, want je helpt er niemand mee. Hoe kun je het beste met zulke opmerkingen omgaan? Hoe bewaar jij je inner peace? 

Compassie hebben

Eén van de stappen om hiermee om te gaan, is door de compassievolle kant in jezelf op te zoeken. Compassievol zijn betekent niet dat je alles hoeft te pikken en dat je het oké vindt wat een ander tegen je zegt. Het betekent dat je je niet laat meeslepen in de emoties en de situatie vanuit een ander perspectief probeert te bekijken. Compassie hebben voor iemand die jou bekritiseert, kan in dit geval betekenen dat je afstand neemt van de situatie. Je neemt het niet persoonlijk op, maar probeert juist te bedenken waarom diegene dat zegt.

Aanvaller en slachtoffer

Stel jezelf in een dergelijke situatie niet op als slachtoffer, maar reageer ook niet als aanvaller. Als je jezelf opstelt als slachtoffer, trek je je de opmerkingen persoonlijk aan en ga je hierop in. Stel je je op als aanvaller, dan reageer je in the heat of the moment terug op een manier die waarschijnlijk niet heel behulpzaam is.  Probeer juist objectief en neutraal te blijven. Je hoeft jezelf natuurlijk niet uit te laten kafferen en je mag best voor jezelf opkomen. Niemand heeft het recht om jou met de grond gelijk te maken en natuurlijk zijn er uitzonderingen. Het is wel bevorderlijk voor de situatie als je mindful probeert te blijven en met beide benen op de grond staat.

Je hoeft je niet te verantwoorden

Als iets pijn doet, dan doet dat pijn. Mensen zijn gauw geneigd te oordelen en zeggen dan bijvoorbeeld dat je je niet moet aanstellen. Er is echter een reden waarom iets pijn doet. Misschien zei de ander iets dat echt niet aardig was, of misschien je iets hebt meegemaakt wat dit triggered. Hoe dan ook is het belangrijk om dit te laten weten, zodat diegene daar eventueel rekening mee kan houden. Dit is vooral het geval wanneer iemand steken uitdeelt of het vermomt als een grapje of een sarcastische opmerking. ‘Het was maar een grapje’ of ‘Dat was sarcastisch’ betekent niet dat het geen lullige opmerking was. Het kan zo zijn, maar het kan ook een manier zijn waarachter de ander zich probeert te verschuilen. Geconfronteerd worden met het feit dat je niet aardig doet tegen iemand is immers altijd oncomfortabel, want we willen natuurlijk niet terecht worden gewezen. Onthoud dat je je niet hoeft te verantwoorden waarom je dit niet prettig vindt, maar tegelijkertijd is communicatie key.

Wees direct in je communicatie

Fatsoenlijk communiceren is dus heel belangrijk. Mindful omgaan met negativiteit opmerkingen en conflicten betekent niet dat je niet mag reageren en alles moet pikken. Dat zou het wel heel makkelijk maken voor een ander. Je hoeft niet alles over je heen te laten komen. Je kunt wel kiezen hoe je reageert. Laat weten dat wat diegene zei, pijn deed. Vraag waarom hij of zij dat zei. Ga niet zelf ergens van uit, maar check het: ik hoor je dit en dat zeggen, klopt dat? Waarom denk je dit? Klopt het dat je je zus en zo voelt? Ik word er verdrietig van als je dat zegt. Door te checken of je goed hebt begrepen wat diegene zei, voorkom je ook dat je bijvoorbeeld uit je slof schiet terwijl de communicatie gewoon wat minder was. Misschien bedoelde diegene het echt niet zo, dat kan namelijk ook nog. Het is altijd goed om dit even te controleren. Zo voorkom je een hoop escalaties en het geeft je tijd om na te denken over je eigen respons en gevoelens.

Blijf bij jezelf

We krijgen vaak de tip om dingen niet persoonlijk op te vatten, maar persoonlijk (pun intended) vind ik dat in dit soort gevallen altijd een beetje lastig. Iets niet persoonlijk opvatten is lastig als iemand negatief tegen je praat of een lullige opmerking maakt. Natuurlijk weet je dat je er niet op in moet gaan,  maar dat is op het moment zelf best lastig. Het is misschien een grapje, en bij sommige mensen kan het ervan af, maar niet altijd. Als je continu zulke dingen hoort is het soms gewoon niet grappig meer, klaar. Probeer dicht bij jezelf te blijven. Laat je niet meeslepen, maar ga bij jezelf na wat je voelt. Reageer je vanuit automatisme? Ben je je bewust van wat je voelt en zegt? Door dit te erkennen en hier bewust van te zijn kun je ook juist reageren.

Bestrijd negativiteit met positiviteit

Last but not least: spread the positivity! Al die negativiteit is zo zonde van je energie. Je hoeft natuurlijk niet direct complimenten uit te delen, want dat is wel het laatste waar je zin in hebt als iemand je de grond in boort. Zoals ik net al zei: blijf bij jezelf en laat je niet meeslepen door the heat of the moment. Sta erboven en probeer het van een ander perspectief te bekijken. Ja, wat diegene zegt is vervelend, maar kun je er misschien een les uithalen? Hoe kun je de reactie omzetten naar iets positiefs of bruikbaars? Misschien kun je het positief maken door juist in te zien wat de ander nodig heeft. Als de opmerking bijvoorbeeld van een goede vriend(in) komt, dan wil je het liefst de situatie oplossen. Waarom zou je vriend(in) zo reageren? Wat kun je voor de ander betekenen? Disclaimer: het werkt natuurlijk niet altijd en niet alle situaties zijn hiervoor geschikt. Soms gedraagt iemand zich gewoonweg als een schoft en daar hoef je je energie écht niet aan te verspillen. Houd dus voor ogen wat je wilt bereiken en of de confrontatie de energie en moeite waard is. Is het dat niet? Loop dan lekker van de situatie weg. Protect your energy!