Het échte probleem met suiker in producten
Afgelopen week was suiker weer volop in het nieuws. Consumenten zouden het afgelopen jaar veel minder geld besteed hebben aan suikerrijke producten. Als reactie hierop gaan grote merken langzamerhand de hoeveelheid suiker in deze producten verminderen. Een goede zaak, toch?
De bewuste consument
Grote, zoete merken zoals Mona, Danone, De Ruijter, Lu, Van Gilse, Fanta, Roosvicee en Appelsientje hebben hun omzet zien dalen. Het lijkt erop dat de consument steeds bewuster is van de nadelen van suiker en daardoor ook probeert zijn suikerinname te verminderen. Te veel suiker kan leiden tot overgewicht en op de lange termijn tot hart- en vaatziekten, obesitas, suikerziekten en zelfs kanker. Dat consumenten meer bewust lijken te zijn van de nadelen van suiker, blijkt ook uit de omzet van ‘bewuste’ merken. Merken als Spa, Zonnatura en Alpro zagen hun omzet juist toenemen. Als reactie op deze beweging zal bijvoorbeeld zuivel merk Friesland Campina de hoeveelheid suiker in hun producten langzaam gaan verminderen. Dit lijkt een goede kwestie, mits dit niet zo ontzettend langzaam zou gaan. Een woordvoerder van Campina zegt hierover: “zonder suiker heb je gewoon geen lekker toetje.” Dit is natuurlijk onzin. Het is allemaal een kwestie van gewenning en ook van wat je jezelf wijsmaakt. Stukjes banaan met cacaopoeder is ook écht wel een lekker nagerecht! Daarnaast is een toetje ook echt niet altijd noodzakelijk. Het echte probleem
Ik denk niet dat het probleem opgelost is, wanneer de hoeveelheid suiker wordt verminderd in producten als frisdrank, pudding en vla. We weten immers van deze producten dat zij veel suiker bevatten en we kiezen dan ook bewust voor suiker wanneer we deze producten consumeren. Wanneer je dit bewust en met mate doet, zal dit niet snel problemen veroorzaken. Ik denk dat het gevaar veel meer zit in producten, waar suiker in verstopt zit. Zo zit er bijvoorbeeld suiker in de vleeswaren die je op je brood doet, vaak ook in het brood zelf, in veel crackers, kruidenpasta’s, sausjes, noem maar op. Dit zijn producten waarvan consumenten het vaak niet verwachten, zij denken gezond bezig te zijn, maar ondertussen komt er aardig wat suiker binnen. Ik vind dat ze hier iets aan zouden moeten doen. Van bovengenoemde producten zijn namelijk wel alternatieven te vinden die suikervrij zijn. Het kan dus wel! Waarom maken we deze producten niet altijd suikervrij. Het is eigenlijk een schande dat we zo ons best moeten doen -goed zoeken, veel tijd besteden aan etiketten lezen etc.- om brood zonder suiker te vinden: het zou andersom moeten zijn. Klant is koning
Er is hoop! Het positieve aan dit verhaal is, is dat bedrijven op één ding uit zijn en dat is zoveel mogelijk geld verdienen. Wij vragen, zij draaien. Wanneer wij massaal overstappen op suikervrije producten en ook duidelijk laten horen dat we dit doen vanwege de suikers, zullen bedrijven vanzelf producten gaan produceren die aan de wensen van de consument voldoen. Laat dus van je horen door bedrijven bijvoorbeeld te mailen of te bellen. Het is goed om te zien dat consumenten zich meer bewust lijken te worden. Het is een stap in de goede richting, maar daarmee zijn we er nog lang niet. De overduidelijke suikerinname verminderen, in de vorm van minder suiker in vla en frisdrank of deze producten helemaal links laten liggen, is een begin, maar bewustwording van verborgen suikers mag zeker niet achterblijven.