Fitgirls Journal #2
Er gebeurt nogal wat in een week tijd! Om jullie (én onszelf) een beetje up-to-date te houden, vind je hier wekelijks de highlights van leuke, merkwaardige, grappige en sportieve gebeurtenissen in het nieuws!
Pessimisme slecht voor je hart (stoppen met zeuren dus dames)!
Op NU.nl stond gisteren dat pessimistische mensen vaker hartproblemen hebben dan optimisten. Mensen die negatief aankijken tegen het leven en dingen die gebeuren hebben tot twee keer meer kans op hart- en vaatziekten, bleek uit een onderzoek dat 11 jaar lang in Finland onder 2267 mensen is uitgevoerd. ‘Je persoonlijkheid kan gezondheidsproblemen verergeren’, aldus de hoofdonderzoeker Mikko Pankalainen. Als je pessimistisch bent en al wat klachten hebt, is het belangrijker om extra op je gezondheid te letten. Hmmm, gewoon met z’n allen wat minder zeuren, dus!
Twee miljoen extra voor voorlichting over vaccinaties
Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat er de laatste tijd nogal wat geroezemoes heerst over vaccinaties. Steeds meer mensen zijn niet meer gerust over het inspuiten van lichaamsvreemde stoffen in hun kinderen, en dat zijn niet alleen de mensen in de Bible Belt. Het Rijksinstituut voor Gezondheid en Milieu (RIVM) heeft daarom twee miljoen euro extra uitgetrokken voor extra lange gesprekken met ouders over vaccinaties, zo melde de Volkskrant deze week. Daarnaast is er een bijscholingsprogramma voor jeugdartsen opgezet. Het RIVM hoopt zodoende de angst voor de vaccinaties weg te nemen en ouders het belang van inenten te benadrukken. Ruim negen op de tien kinderen in Nederland krijgen de vaccinaties die worden aanbevolen door de overheid.We gaan steeds meer voor duurzaam voedsel!
Jeeej, ik word zelf als green girl altijd heel vrolijk van dit soort berichten. Op 15 november stond op NU.nl dat consumenten in 2015 voor het zesde jaar op rij meer duurzaam zijn gaan shoppen in de supermarkt. Vooral de verkoop van duurzame eieren (24%) en vis (22%) is enorm gestegen. Ook dier- en milieuvriendelijk geproduceerd brood, gebak, vlees, koffie en thee werd meer verkocht, dus dat is goed nieuws! Als er meer duurzame producten verkocht worden, levert dit een bijdrage aan het verbeteren van het milieu en het dierenwelzijn. Als je de nieuwe film van Leonardo DiCaprio hebt gezien weet je dat dit alleen maar een verstandige keuze is...